Ini Dia Info Bola Terkini Dari FIFA PUSKAS AWARD 2016. Mohd Faiz Subri, Peraih Puskas Award 2016

Info bola terkini, kami akan menurunkan sekilas berita dari FIFA PUSKAS AWARD 2016, mengenai sosok Mohd Faiz Subri pemain sepakbola Malaysia, sebagai peraih Puskas Award berkat tendangan bebasnya yang unik dan mengejutkan. Ajang Puskas Award dihelat di Zurich, Swiss, Senin (9/1/2017)

Mohd Faiz Subri lahir pada 8 November 1987, adalah pemain sepak bola Malaysia yang bermain sebagai gelandang menyerang untuk Penang FA, klub Liga Super Malaysia. Mohd Faiz Subri belum lama ini memenangkan FIFA Puskás Award 2016, untuk gol terbaik di dunia. Ia adalah satu-satunya pemain sepakbola dari Asia yang meraih gol terbaik versi FIFA Puskas Award.

Masa muda:

Faiz lahir dan dibesarkan di Ayer Hitam, Keda, lahir pada 8 November 1987. Dia adalah anak ketiga dari lima bersaudara. Dia menerima pendidikan dasar dan menengah di Kedah, di Sekolah Kebangsaan Tengku Laksamana dan Sekolah Menengah Kebangsaan Permatang Bonglai masing-masing, sebelum pindah ke Sekolah Menengah Teknik Arau di Perlis.

Karir klub:

Ia bermain untuk skuad muda Kedah dari tahun 2006 sampai 2009. Dia kemudian beralih ke bermain untuk klub Perlis, KSK Tambun Tulang di liga Piala FAM 2009, dan juga mewakili Perlis di Piala Emas Raja 2009.Dia pindah  bermain dengan Perlis pada awal 2010. Faiz kemudian menandatangani kontrak satu tahun dengan T-Team di musim 2012.

Pada tahun 2013, Faiz meninggalkan T-Team dan menandatangani kontrak dengan Malaysia Super League klub top, Kelantan bersama dengan mantan rekan setimnya Zairo Anuar Zalani, di mana ia mencetak satu gol ke gawang klub sepak bola Vietnam, SHB Đà Nẵng F.C. dalam pertandingan penyisihan grup Piala AFC.

Setahun kemudian, ia bergabung Terengganu FA, dan pada tahun 2015 ia pindah lagi, kali ini ke Penang FA bersama dengan rekan setimnya Terengganu nya Mazlizam Mohamad. Dia membantu Penang untuk mendapatkan tempat kedua di pada tahun 2015 di Malaysia Premier League.

Selama pertandingan Liga Super Malaysia melawan Pahang FA di Stadion Kota di George Town pada tahun 2016, Faiz mencetak tendangan bebas yang luar biasa yang mengkalahkan tim tuan rumah Pahang 4-1. Video dari tendangan bebas segera viral di media sosial, dan ia dinominasikan oleh Asosiasi Sepakbola Malaysia untuk FIFA Puskás akhir tahun itu.

Pada tahun 2017, Faiz dianugerahi FIFA Puskás Award untuk yang gol tendangan bebas, menjadi yang pertama di Asia telah memenangkan penghargaan internasional untuk gol terbaik tahun ini dan tentunya raihan yang didapatkan Faiz menjadi salah berita info bola terkini cukup fenomenal khususnya bagi persepakbolaan Asia Tenggara. Mohd Faiz Subri meraih 59,46 persen suara. Sementara itu, di urutan kedua ada gol gelandang Corinthians, Marlone (22,86 persen) dan gelandang tim nasional wanita Venezuela, Daniuska Rodriguez (10,01 persen) berada di urutan ketiga.

Semoga info bola terkini dari Puskas Award 2017, bisa menambah referensi Anda mengenai berita sepakbola paling update.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *